ساعت ویکتوریا

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
( ادامه ي فرمايش استاد ) عرفا مسير حرکت از نقطه ي مبدا تا دورترين نقطه را ( قوس نزول ) و مسير از دورترين نقطه را تا نقطه ي مبدا ( قوس صعود ) مي نامند .حرکت اشيا از مبداء تا دورترين نقطه يک فلسفه دارد . ان فلسفه به تعبير فلاسفه اصل عليت است و در تعبير عرفا اصل تجلي است . به هر حال حرکت اشيا ء در قوس نزول مثل اين است که از عقب رانده مي شوند ولي حرکت اشياء از دورترين نقطه تا نقطه ي مبدا فلسفه اي ديگر دارد . ان فلسفه اصل ميل و عشق هر فرع به بازگشت به اصل و مبدا ء خويش است ؛ به عبارت ديگر اصل فرار هر جدا شده و تنها و غريب مانده به سوي وطن اصلي خودش است . عرفا معتقد اند که اين ميل در تمام ذرات هستي و از ان جمله انسان هست ولي در انسان گاهي " کامن " و مخفي است ، شواغل مانع فعاليت اين حس است ، در اثر يک سلسله تنبهات اين ميل باطني ظهور ميکند . ... " اشنايي با علوم اسلامي استاد / عرفان / درسهاي هفتم و هشتم و نهم / اولين منزل .
شيخ محمود شبستري تو گلشن رازش راجب همين سير ميگه : ازل عين ابد افتاد با هم / نزول عيسي و ايجاد ادم / ز هر يک نقطه زين دور مسلسل / هزاران شکل مي گردد مشکل / ز هر يک نقطه دوري گشته داير / هم او مرکز هم او در سير ساير ..منظورش از نقطه مخلوقه و منظورش از دوري گشته داير سير دوار از خدايي و به خدايي يه اونه.. اينکه دايره تابع داره يا نداره هم اهميتي نداره من که گفتم .. مهم اينه که اصل چيه .. که دايره اس ، حالا مي خواد تابع داشته باشه يا نه ..
بحثي که رفتيد سراغش بحث سنگينيه ، من نهي نميکنم اما بايد اين قبيل مباحث با استاد تطبيق داده بشه .. اگه علاقمند به مباحث عرفاني هستيد شيخ حسين ده جلد کتاب دارن تحت عنوان عرفان اسلامي که شرح کتاب مصباح الشريعه ي امام صادق عليه السلامه .. ببخشيد ! .. جسارت شد ..
در پناه خدا .